JOBmeal järjestää vuosittain kymmeniä kahvitasting-tilaisuuksia, sillä hyvä kahvi parantaa työilmapiiriä. “Tastingeissä ihmisten mieltymykset usein yllättävät arvioijan”, JOBmealin kahviasiantuntija Kaija Paltemaa kertoo. Viisi ihmistä astuu sisään Helsingin Pitäjänmäellä sijaitsevan korkean toimistotalon tasting-tilaan. Toisilleen tutut työtoverit puhelevat iloisesti mutta samalla ympärilleen kiinnostuneesti vilkuillen. Tila on poikkeuksellinen, hivenen juhlava. Hyvin valaistussa, isohkossa huoneessa on kymmenkunta näyttävää kahviautomaattia. Saapujien katseet kiinnittyvät lasisiin papusiiloihin ja valoa hohtaviin valintapainikkeisiin.
Kahviasiantuntija Kaija Paltemaa ottaa tulijat vastaan.
“Tervetuloa yllättymään. Olen valinnut teille kolmen eri makuprofiilin papulajiketta. Te saatte maistaa niitä sokkona, minkä jälkeen pyydän teitä valitsemaan itseänne eniten miellyttävin kahvi”, hän sanoo.
Ja sitten maistellaan
Paltemaa asettaa huoneen keskellä olevalle pöydälle kolme lautasliinaa. Niiden päälle hän kasaa kahvipapuja kolmella eri paahtoasteella: vaalea, keskitumma ja tumma. “Tummin papu näyttää muiden rinnalla kauneimmalta”, tasting-vieras Pinja arvioi. Kaksi asiaa Paltemaa pitää maistelijoilta salassa: kahvipapujen merkin ja kahvin valmistustavan. Testattavat kahvit on tehty automaateilla. Jos maistelijat tietäisivät sen etukäteen, se voisi vaikuttaa arvioon sillä monet suhtautuvat automaattikahveihin ennakkoluuloisesti. Jokaisen papukeon viereen Paltemaa nostaa viisi mukia rinnakkain. Hän annostelee termoskannuista kuppeihin noin 40 cl kahvia.
“Paras tasting-muki on posliininen kahvikuppi. Posliinista kahvin maut tulevat parhaiten esille eikä kupista erity häiritseviä aromeita. Myös normaali muovinen muki on oikein toimiva”, Paltemaa selventää. Vieraiden tehtävänä on löytää itseään miellyttävin kahvi kolmen eri suodatinkahvin väliltä. Tasting-vieraat nostavat mukia, nuuhkivat kahvin tuoksua ja hörppäävät lopulta reunasta. Jotkut käyttävät erityistä tasting-lusikkaa. Se on ison teelusikan kokoinen, pyöreäpohjainen, kiiltävä metallilusikka.
“Kun hörppäätte kahvia, niin imaiskaa samalla ilmaa suuhunne. Makunystyrät aistivat kahvin aromit silloin paremmin. Vanhan ajan tapa juoda kahvia tassilta ryystäen oli itse asiassa aika hyvä”, Paltemaa kertoo.
Maistajat tekevät työtä käskettyä. “Ja heti meni henkeen”, joku jo naurahtaa.
Tasting-vieraat arvioivat kuutta eri osatekijää: ulkonäköä, väriä, tuoksua, makua, suutuntumaa ja jälkimakua. Osatekijöiden pisteytyksen pohjalta jokaiselle kahville muodostuu kokonaisarvio. “Aika usein ihmiset yllättyvät. Heillä saattaa olla voimakaskin ennakkonäkemys mielikahvistaan, joka sitten muuttuu kun kahveja maistetaan sokkona. Muutos on lähes aina tummempaan suuntaan”, Paltemaa kertoo.
Toisin kuin viininmaistajaisissa, Paltemaa ei pyydä osallistujia keksimään adjektiiveja mauille. Hän pyytää vieraita vain keskittymään kokemukseensa ja valitsemaan voittajan. Vasta lopussa Paltemaa kertoo, millaisia makuja kahveissa oli havaittavissa. “Olen havainnut, että se on parempi näin, koska useinkaan ihmiset eivät koe löytävänsä luontevia adjektiiveja”, Paltemaa avaa. Tastingissa saatetaan käyttää esimerkiksi seuraavia adjektiiveja: suklainen, vaahterasiirappimainen, pähkinäinen, mausteinen, viljainen, viskimäinen, happoinen, sitrusmainen, mustikkainen, marjainen, tumman sokerinen, karvas tai puinen.
Ammattimaiset viininmaistajat sylkevät viinin pois, jos arvioitavia viinejä on paljon. Myös kahvitastingissa näin voi tehdä. Kolmen laadun tastingissa tähän ei kuitenkaan ole tarvetta.
Mukit tyhjenevät. Testaajat saavat arviointipaperinsa täytettyä.
JOBmeal järjestää tastingeja yrityksille, jotka ovat vasta valitsemassa kahviautomaattia ja siinä käytettäviä papulajikkeita.
Tällä JOBmeal haluaa varmistaa, että asiakkaan kokemus on hyvä ensimmäisestä päivästä lukien. “Joskus asiakkaat sanovat, että heille ei ole mitään väliä mikä kahvi automaatissa on. Tastingissa he huomaavat, että niissä todellakin on makueroja”, Paltemaa kertoo. Tasting voi olla paikallaan myös silloin, jos automaatti on ollut pitkään yrityksen tiloissa ja halutaan vaihtelua. Pavun vaihtuminen parempaan yleensä noteerataan. Hyvä kahvi parantaa työilmapiiriä.